Laman Webantu   KM2A1: 3410 File Size: 33.4 Kb *



TJ MT KQ: Cubaaan Mahathir Mengkucar-kacirkan Negara
By Kim Quek

13/12/2000 11:25 pm Wed

MGG 67

[Rencana ini diterbitkan semula kerana ia turut menyentuh isu Suqui. Ia ditulis sebagai mengulas kenyataan PM di hari merdeka, pada 31 hb Ogos 2000. - Editor]



Cubaaan Mahathir Mengkucar-kacirkan Negara
(Xenophobic Mahathir Attempts to Confuse)

Oleh: Kim Guek

Ucapan menyambut ulangtahun Hari Kemerdekaan yang dilakukan oleh Mahathir Mohammad adalah satu usaha untuk menakutkan dan mengkucar-kacirkan minda rakyat Malaysia agar terus menyokong kepimpinannya yang semakin bersifat kesewelan dan penuh dengan cakap-cakap mengarut. Nampak sangat dia sudah semakin takut dan benci kepada orang asing dan mahukan rakyat terus setia dan terus bersetuju dengan retorik yang semakin menggila. Semakin terserlah betapa seorang pemimpin yang hampir tersungkur sedang menggerapai-gerapai apa juga yang ada untuk terus berkuasa. Jika tidak, bagaimanakah seseorang itu dapat menjelaskan kosongnya cakap mengarut beliau itu apabila menceritakan kedahsyatan ancaman luar yang sedang melanda negara ini?


Mahathir memang cuba mencetuskan satu suasana dharurat dengan menggambarkan negara ini sedang menghadapi serangan kumpulan pelampau daripada kaum Cina (dalam bentuk kumpulan Shuqui), pengganas (Al-Ma'unah), fitnah daripada laman web internet (kumpulan pro reformasi) dan penjajahan daripada luar negera (negara maju). Gambarannya mengenai kemungkinan tercetusnya bencana itu sudah semestinya disusuli pula oleh saranannya betapa semua itu dapat diselesaikan seandainya rakyat bersatu di bawah kepimpinannya.


Rakyat Malaysia mungkin sudah biasa dengan cakap-cakap kosong jenis ini yang tersembul daripada mulut Mahathir. Tetapi apabila cakap-cakap yang menjijikkan ini diucapkan sebagai Ucapan menyambut ulangtahun kemerdekaan negara, mesej yang mahu disampaikannya itu tentu membawa implikasi yang sungguh serius dan bakal mencetuskan bahaya kepada negara ini.


Satu perkara yang mesti kita fikirkan ialah Mahathir sedang menanggung beban krisis politik yang paling serius dalam seluruh kerjaya politiknya. Hukuman terbaru yang dikenakan ke atas Anwar merupakan pukulan penyudah yang menhenyaknya daripada mercu kegemilangan politik; daripada kacamata, hati dan minda keseluruhan masyarakat Melayu, kecuali hanya segelintir daripada mereka yang masih bergantung kepada tepi kainnya untuk mendapatkan habuan kebendaan. Kejatuhannya itu memang dipandang oleh dunia luar dengan penuh minat. Kerana itu dia dicemoh dan dikritik secara ganasnya oleh pemimpin dan juga media massa di keseluruhan negara yang yang mengamalkan demokrasi. Malahan di gelanggangnya sendiri di mana pemimpin Asean tidak digalakkan membuat komen yang menyanggah perjanjian Asean Protokol, media tempatan di negara itu tidak pernah mahu berlembut dalam memperlekehkan Mahathir kerana hukuman yang dijatuhkan ke atas Anwar. Mereka menuduhnya kerana menyalahgunakan institusi demoktarik Malaysia dalam kerja-kerja pengaiban itu.


Seorang pemimpin yang 'muka-tebal' seperti yang pernah diakuinya sendiri, mungkin tidak akan mudah tersungkur disebabkan kehilangan maruah dan kredibiliti. Tetapi, dia pasti tidak dapat betahan lama dalam dunia politik apabila bangsanya sendiri yang merupakan tulangbelakang kuasa politiknya itu, mula meminggirkannya. Mahathir lebih mengetahui daripada orang lain betapa ketahanan kuasa politiknya itu amat bergantung kepada sokongan orang Melayu yang dapat dipertahankannya.


Akan tetapi, apakah caranya untuk mendapatkan balik sokongan orang Melayu itu? Ada cara yang terhormat dan ada juga cara yang tidak terhormat dalam hal ini. Sesiapa yang mengenal perwatakan Mahathir, tentu akan mengenepikan cara yang terhormat itu yang memerlukan seseorang itu bertaubat dan berubah sikap.

Namun, apabila kita lihat akan kemungkinan yang tidak mulia itu satu cara yang mudah untuk Mahathir ialah dengan menghamburkan beberapa habuan yang berlebihan untuk mendapatkan sokongan. Ganjarannya ialah berbentuk wangtunai, pinjaman, kontrak yang lumayan, projek pengswastaan, pangkat dan kedudukan dalam jawatan tinggi baik di jabatan kerajaan ataupun korporat dan sebagainya. Malangnya kebanyakan kemudahan ini sudah hampir pupus kerana telah digunakan. Dengan hal yang demikian apakah pilihan yang ada pada Mahathir selain daripada mencetuskan beberapa isu yang mampu menarik minat orang Melayu menganggotai UMNO? Adakah isu yang lebih menarik daripada kisah hak keistimewaan orang Melayu yang ditentang dengan pantasnya oleh kumpulan pelampau kaum Cina, dan isu kemungkinan negara dijajah oleh orang asing?



UMNO telah sengaja mencetuskan isu "mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu" untuk melencongkan perhatian daripada kesan negatif yang tercetus disebabkan hukuman ke atas Anwar. Ini dibuktikan oleh peristiwa berikut:



  1. Pada 14 Ogos, enam (6) hari selepas Anwar dihukum, Utusan Melayu yang dikuasai oleh UMNO telah menerbitkan satu pojok berbunyi "Hapuskan Hak Keistimewaan Melayu". Berita yang diterbitkan menyatakan betapa David Chua, Timbalan Pengerusi, Jawatankuasa Majlis Ekonomi Nasional II (MAPEN II) telah menyarankan agar hak keistimewaan orang Melayu itu dihapuskan. Isi saranan itu telah diterbitkan dalam majallah Far Eastern Economic Review (FEER) bertarikh 10 Ogos. Berita ini telah menggegarkan kepimpinan UMNO yang dengan lantangnya menyanggah dan memberi amaran kepada sesiapa yang sanggup pertikaikan hak itu. Yang perlu dinyatakan di sini ialah majalah FEER yang bertarikh 10 Ogos itu telah mula dijual di Malaysia pada 7 Ogos. Kalaulah wawancara Chua itu merupakan sesuatu yang jijik dan melanggar kesucian hak keistimewaan Melayu, kenapakah Utusan Malaysia membazirkan satu minggu sebelum membuat keputusan untuk mengsensasikan isu tersebut? Apakah kerana ketika itu kesan bahang bencana yang tercetus disebabkan hukuman yang dijatuhkan ke atas Anwar itu telah dirasai, makanya difikirkan wawancara Chua itu adalah satu alat pelencong yang munasabah untuk digunakan?


  2. Kontroversi yang dicetuskan oleh Chua itu tidak pun bertahan lama. Ia telah didapati sebagai satu isu yang tidak penting. Dalam wawancaranya dengan FEER itu, Chua yang merupakan seorang pengikut setia parti yang memerintah, hanya mendedahkan satu fakta yang memang sedia ada: bahawasanya MAPAEN II sedang membuat pertimbangan melonggarkan kepentingan Melayu dan kemudahan kuota dengan tujuan memangkinkan persaingan orang melayu dalam ruang lingkup kemungkinann berlakunya proses liberalisasi dalam aktibiti dagang serantau dan sejagat. Chua tidak pernah memberi sebarang kiasan bahawa hak keistimewaan orang Melayu, seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara, akan dipinda ataupun dicabar. Tidak pun ada sebarang bayangan bahawa MAPEN II yang dianggotai secara dominannya oleh kumpulan ningrat masyarakat Melayu itu akan memikirkan perubahan serupa itu.


  3. Dengan terbantutnya kontroversi yang membabitkan Chua itu, UMNO telah berjaya dengan pantasnya menggapai satu daleh baru dalam usaha untuk memanjang dan mempercepatkan isu "pertikaian hak keistimewaan Melayu" itu. Kali ini, Jawatankuasa Rayuan Pilihanraya (Suqui) yang bernaung di bawah MCA menjadi sasarannya. Suqui telah mengadakan satu mesyuarat tertutup untuk menyambut ulangtahun pertamanya pada 16 Ogos dan tidak ada pun jemputan kepada wartawan akhbar ke majlis itu. Dua (2) hari kemudiannya pada 18 Ogos, Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Timbalan Presiden Pemuda dengan dianggotai oleh lebih satu ratus pengikutnya, telah mengadakan satu demonstrasi ganas dengan kelakuan biadab yang lengkap dengan sepandok yang bertuliskan perkataan menghasut, di hadapan Dewan Perhimpunan Cina Selangor. Inilah dewan perpaduan masyarakat Cina di mana kumpulan Pemuda UMNO itu telah mengkasari wartawan dan mengugut untuk membakar bangunan itu, sebelum menyerahkan satu memorandum bantahan. Ketika itu Suqui sedang mengadakan satu mesyuarat di dalam bangunan itu. Suqui telah mempelawa Pemuda UMNO untuk berdialog, tetapi telah ditolak dengan kesatnya.


  4. Satu perkara penting yang perlu diberi pertimbangan dalam kontroversi terbaru membabitkan Suqui ini ialah 17 jenis rayuan yang dikemukakan oleh pertubuhan ini SATU TAHUN yang lalu, telah diterima oleh Barisan Nasional yang memerintah dan diberikan lapuran yang meluas dalam akhbar. Ada beberapa pemimpin BN yang membuat kenyataan betapa rayuan itu adalah berbentuk "Prinsip Universal, yang bertujuan untuk kebaikan semua kaum." Jadi, kenapakah rayuan yang sama itu tiba-tiba menjadi sesuatu yang begitu mencabar yang mencetuskan keganasan dan kini dikutuk oleh pemimpin parti pemerintah yang sama ? Kenapa pula diadakan tunjuk perasaan di waktu ini?

  5. Tujuh belas rayuan oleh kumpulan Suqui adalah merupakan satu dokumen yang diserahkan kepada semua parti politik satu tahun yang lalu, sebelum diadakan Pilihanraya Umum Negara. Pada dasarnya, dokumen itu adalah satu dasar yang menyangkuti pemerintahan yang baik, berasaskan hukum-hukam prinsip demokrasi sejagat yang diterima pakai, yang diubahsuai untuk menyenangi suasana politik yang unik di negara ini. Selain daripada menjelaskan nilai-nilai murni pentadbiran negara, dokumen itu juga cuba mengemukakan pembetulan kepada beberapa kelemahan yang serius dalam pentadbiran negara, termasuk penghapusan/pemindaan kepada banyak hukum perundangan yang melanggari hak asasi manusia, pembasmian korupsi yang berleluasa dan kronisma serta mewujudkan semula kebebasan institusi yang demokratik seperti penghakiman, Chamber Hakim Negara, suruhanjaya pilihanraya, badan pencegah rasuah dan lain lain lagi.


  6. Dokumen ini mungkin tidak disenangi oleh segelintir orang Melayu kerana penekanan terhadap isu perbezaan kaum dalam pentadbiran negara. UMNO bertegas bahawa ia merupakan pencabulan hak keistimewaan Melayu, sedangkan Suqui bertegas betapa ia tidak pernah mencabar hak keistimewaan itu seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara. Pihak pembangkang berpendapat bahawa kepimpinan Barisan Nasional telah menyalahgunakan Dasar Tindakan (Affirmative Action Policy) untuk memperkayakan para kroninya sambil meminggirkan golongan miskin Melayu, dan dengan itu membantah kempen UMNO sekarang ini dalam menaikkan semangat Melayu terhadap orang Cina.



  7. Daripada sudut sejarah, memang tidak disangkal betapa Mahathir telah menyalahgunakan kuasanya untuk merobek 'Affirmative Policy' itu dalam memperkayakan para kroninya dengan korupsi yang berlebihan, seperti yang telah dilakukan oleh Suharto di Indonesia, walaupun mengikut skala yang lebih kecil. Pendekatan yang betul untuk menyelesaikan kontroversi yang ada ialah dengan membentuk satu badan yang dianggotai oleh semua pertubuhan politik untuk membuat kajian menyeluruh tentang penglaksanaan yang telah lampau dengan tujuan untuk melenyapkan salah laku itu, salahguna kuasa dan kelemahan yang ada dengan tujuan memperbaikki kaedah penglaksanaanya agar seluruh masyarakat Melayu dan Bumiputra dapat faedah darinya. Dengan cara itu, segala bentuk kesulitan yang membabitkan golongan bukan-bumiputra dapat diperkecilkan. Penekanan yang saksama hendaklah dipertimbangkan kepada semua komponen dasar ini yang telah diabaikan agar kemiskinan dapat dihapuskan tanpa mengambil kira perkauman. Oleh kerana dasar ini adalah satu usaha sementara untuk menaikkan status sosial dan ekonomi golongan bumiputra, satu jadual yang padu hendaklah dirangka untuk mengurangkan skala dasar ini agar bumiputra diberikan galakan mencapai sasaran mereka sambil pembentukan satu masyarakat yang egalitarian dapat dicapai.


  8. Cara UMNO mencetuskan kemarahan orang Melayu dengan mencetuskan isu yang tidak berasas menjadi terserlah dengan kekecohannya mengenai hak keisitmewaan orang Melayu itu adalah sesuatu yang tidak tepat dan tidak diingini.


Yang PERTAMA, Rayuan Suqiu adalah satu isu yang lama dan kumpulan itu tidak pun mengambil sebarang langkah untuk membesar-besarkan sebarang isu perkauman apabila Utusan Malaysia secara tiba-tiba telah menerbitkan pojok itu dengan diikuti oleh susulan Pemuda UMNO dengan pantasnya.

KEDUA, adalah satu hakikat berpolitik di negara ini bahawa Bumiputra mempunyai kuasa politik yang mutlak yang tidak boleh dipertikaikan. Tidak ada orang yang waras fikirannnya mampu memikirkan bahawa hak keistimewaan Melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara itu boleh disentuh tanpa persetujuan golongan Bumiputra. Orang Cina memahami hal itu, begitu juga orang Melayu. Kenapakah pula muncul panik dan tidak keruan?

KETIGA, Rayuan Suqui adalah rayuan semata-mata, bukan tuntutan. Terpulanglah kepada parti politik termasuk parti yang memerintah untuk menerimanya ataupun menolaknya secara menyeluruh ataupun secara sebahagiannya. Tidak ada ugutan ataupun ultimatum, tentunya tidak ada cabaran, apatah lagi yang menyangkuti pindaan kepada perlembagaan.

KEEMPAT, Ketika dicabar oleh konfrontasi yang kasar, Suqui telah betindak sewajarnya dengan mempelawa Pemuda UMNO untuk berdialog. Kenapakah Pemuda UMNO menolak tawaran itu bulat-bulat kalau ia berpendirian benar dalam hal ini? Adakah kerana merasa bersalah dalam mencetuskan perbalahan ini?



MENGENAI Al-MA'UNAH

Usaha mencetuskan Al Ma'unah oleh Mahathir merupakan satu tabir asap yang dilakukan oleh Mahathir untuk meninggikan perasaan tidak selamat di kalangan rakyat Malaysia sambil mencetuskan satu kapalsuan dalam kemantapan ucapannya di mana dia telah menyerang Suqui dan Al-Ma'unah sebagai kumpulan pelampau Cina dan Melayu. Al-Ma'unah adalah merupakan satu gejala masyarakat yang boleh muncul di mana jua. Ia merupakan satu keadaan di mana satu kumpulan kecil manusia yang telah menyimpang dalam usahanya yang dikatakan mencuba mencapai matalamat mereka melalui kekerasan. Ia tidak merupakan satu ancaman keselamatan ataupun politik kepada negara ini. Mungkin apa yang lebih patut difikirkan oleh rakyat negara ini ialah keadaan keselamatan di kem tentera yang semakin longgar.



PENJAJAH ASING

Sudah ratusan kali Mahathir membuat pendakwaan, laksana seekor kakaktua, betapa kuasa luar amat mencemburui kejayaan kita dan sentiasa berusaha untuk menjajah tanpa mampu menamakan siapakah kuasa itu. Kita beranggapan tentulah dia maksudkan negara yang maju. Kalau orang asing itu sungguh merbahaya kenapakah beliau dan juga para menterinya melakukan lawatan kepada negara itu dan melakukan rayuan laksana peminta sedekah agar orang luar yang berbahaya itu datang melabur ke negara ini?


Walaupun Mahathir amat kerap berlagak sombong di hadapan perhimpunan rakyat di negara ini, betapa negara ini telah maju dengan usaha sendiri dan tanpa bantuan orang asing, apakah beliau mampu bercakap kepada hadirin luar negara dan berlagak kepada mereka dengan mengatakan bahawa pembangunan ekonomi Malaysia yang sungguh menakjubkan itu bukannya disebabkan pelaburang orang asing?


Dalam perkara ini dan secara ironisnya, kia memberikah kehormatan secara bertempat. Kita hormati usaha kepimpinan Mahathir yang berwawasan dalam membuka pintu pasaran Malaysia kepada orang luar di akhir dekad yang lalu. Dasar terbuka Malaysia yang telah lebih menonjol telah mempercepatkan proses industrialisasi dan perdagangan antarabangsa. Inilah yang membawa kekayaan dan kemajuan yang belum pernah dirasai sebelum itu.


Adalah satu tragedi apabla ego Mahatir telah terjejas oleh krisis Kewangan Asian yang terbaru. Dia tidak pernah pulih selepas itu. Dia menjadi terlalu angkuh untuk mengakui krisis yang melanda Malaysia terutama sekali keusahawanan Bumiputra, adalah disebabkan kelemahan struktur seperti kelemahan perancangan ekonomi, perbankan yang tidak berdisiplin, dan perkembangan yang menggila; semua ini dalam satu suasana yang dipaliti kejijikan korupsi dan kronisma. Selain daripada menelan ubat yang pahit seperti Korea Selatan, pada misalannya, Mahathir telah menghentam orang asing dengan penuh geram, dan memendam rasa. Cemohannya yang bertambah terhadap keterbukaan pasaran amat berbeza dengan negara jiran seperti Singapura, yang akhirnya mempercepatkan jadual asal untuk membebaskan perbankan dan industri telekomunikasi kepada orang luar. Mahathir terlupa segala ini sedangkan itulah dasar keterbukaan yang telah melonjakkan namanya ke mercu kejayaan dan pengiktirafan di masa yang silam.


PENUTUP

Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, Ucapan Hari Merdeka yang diluahkan oleh Mahathir akan menyebabkan kesan yang serius di negara ini. Kalau rakyat Malaysia terutama sekali orang Melayu termakan dengan penipuan Mahathir, negara ini akan terjunam ke jurang penghinaan.

Ketika itu, orang Melayu mungkin beralih kesetiaan politik mereka, bukan berasaskan prinsip pengadilan, demokrasi dan pentadbiran yang telus; tetapi berasaskan syak wasangka perkauman dan pecah-belah. Inilah yang akan melemahkan Barisan Alternatif, melemahkan kemajuan politik yang telah diusahakan dengan jayanya oleh banyak pihak.


Kalau rakyat Malaysia pada amnya percaya kepada doktrin Mahathir yang menyalahkan anasir luar dan kemandirian yang songsang, akhirnya kita semua akan menghadapi satu masa depan ekonomi yang kelam.


Mujurlah juga, orang Melayu yang menganggotai Barisan Alternatif tidak berapa berminat menyahut seruan UMNO, dan ini akan merupakan satu titik tolak dalam sejarah politik negara di mana orang Melayu lebih berminat kepada pemerintahan yang telus daripada perkara pertelingkahan ras. Proses transformasi ini banyak berterima kasih kepada kepimpinan Anwar, yang telah mempamirkan kewibawaannya dalam mengharungi halangan yang getir sehingga memberikan peransang dan keberanian kepada para penyokongnya. Kalau orang Melayu telah berjaya mempertahankan diri terhadap kempen benci membenci yang berbau perkauman itu, Anwar tentu sekali dapat merasakan bahawa kesengsaraan yang ditanggungginya kini tidak merupakan sesuatu yang sia-sia.


Diterjemahkan oleh -MT-
3 September, 00.




Rencana Asal:

XENOPHOBIC MAHATHIR ATTEMPTS TO CONFUSE

02.09.2000

Prime Minister Mahathir's Merdeka Day speech is an attempt to frighten and confuse Malaysians into embracing his leadership with his paranoid and xenophobic rhetoric. It is a clear sign of a fallen leader desperately grasping the last straw of survival. Otherwise, how can any one explain the total void of substance in his paranoia of grave internal and external threat to this Country?

Mahathir tried to create an atmosphere of emergency, painting the Country as under attack from Chinese extremists (Suqiu), terrorists (Al-Ma'unah), slanderous Internet websites (pro reform groups) and foreign colonizers (developed countries). His scenario of impending calamities is followed of course by his usual assurance that all would be well if everyone unites under his leadership.

Malaysians may already be familiar with this type of Mahathir rhetoric, but on this occasion, his Merdeka Day message carries serious implications and potential hazards to this Country.

First and foremost, we should realize that Mahathir is facing the most serious crisis in his entire political life. The recent conviction of Anwar has practically completed his downfall in the hearts and minds of all Malays except those hardcore who are tied to him for materialistic considerations. His fall in the eyes of the civilized world outside this Country is equally thumping, being contemptuously and savagely criticized by leaders and mass media of the entire democratic world. Even in his home ground of Asean, where leaders are refrained from comments due to agreed Asean protocol, local media in these countries were unrestrained in lashing out attacks on Mahathir for his unjust persecution of Anwar, accusing Mahathir of subverting Malaysia's democratic institutions through the course of it.

A thick skin leader (self-confessed) like Mahathir may not be completely worn down by this severe loss of face and credibility, but he will not survive politically when his own race, who forms the backbone of political power in his country, desert him. Mahathir knows better than anybody that how long he survives politically hinges on how much Malay support he can regain.

How to regain Malay support? There is the honorable way and there is also the not so honorable way. Knowing Mahathir's character, forget about the honorable way, which is to repent and reform.

Looking at the not so honorable options, an easy way out for Mahathir is to dish out material benefits in abundance to lure support in the form of cash, loans, padded up contracts and privatized projects, attractive government and corporate positions etc, however, these facilities have already been fully utilized. So what choice does Mahathir have now other than creating issues that will cause the Malays to flock back to UMNO? And what better issues than that Malay special rights are challenged immediately by Chinese extremists, and potentially by foreigner colonizers ?

That UMNO has deliberately created an artificial challenge to Malay rights to divert attention from the catastrophic fall out from the Anwar conviction, is born out by the following events:

1. On 14th August, 6 days after Anwar was convicted, UMNO controlled Utusan Malaysia splashed the headline ABOLISH MALAY SPECIAL RIGHTS . The news was that David Chua, Deputy Chairman of the National Economic Consultative Committee II (NECC II), was advocating the abolishment of Malay special rights, the contents of which was published earlier in the Far East Economic Review (FEER) dated 10th August. This news was followed by hue and cry from UMNO leaders, who sternly warned against any challenge to the Malay rights.

The point to make here is that that FEER issue dated 10th August was on sales in Malaysia on 7th August. If the Chua interview in FEER was such a dreadful and unforgivable violation of the most sacrosanct of Malay rights, why should Utusan Malaysia have waited for one week before it decided to sensationalise the issue? Was it because only by that time had the full impact of the Anwar disaster been sunk in and the Chua interview was found to be a handy diversion then?

2. The Chua controversy was short-lived, as it was found to be a non-issue. In the FEER interview, Chua, a loyal member of the Ruling Party, was merely disclosing an existing fact, that NECC II was contemplating a gradual relaxation of Malay preferences and quotas within the context of enhancing Malay competitiveness within the larger context of the imminent liberalization of regional and world trade. Chua did not give even the slightest indication that Malay special rights as enshrined in the Constitution would be amended or challenged. Neither would it have been imaginable that NECC II, which is dominated by the upper echelon of Malay society, could be entertaining such a move.

3. After the abortive Chua controversy, UMNO quickly found a new target through which it attempted to prolong and escalate the challenge to Malay rights issue. This time it was the Malaysian Chinese Organisation Election Appeal Committee (Suqiu), which was then holding a private meeting to commemorate its first anniversary on 16th August (no press was invited). 2 days later, on 18th August, UMNO Youth, led by its Deputy Leader and numbering more than one hundred, staged a violent demonstration with inflammatory and racist placards in front of the Selangor Chinese Assembly Hall (symbol of the Chinese community), assaulting reporters and threatening to burn the building, before handing over the memorandum of protest to Suqiu , which was then holding a meeting inside the building. Suqiu promptly invited UMNO Youth to have a dialogue, but was rudely rejected.

4. The crucial point to consider in this latest Suqiu controversy is that the 17 Appeals by Suqiu was presented one year ago, the acceptance of which by the ruling Barisan Nasional (BN) was widely publicized in the newspapers, with some BN leaders declaring these Appeals as universal principles, meant to benefit all races . So why should these same Appeals suddenly become so offensive as to warrant unprovoked violence and condemnation by the same ruling party now? And why staged the protest at this particular time?

5. The 17 Appeal by Suqiu is a document presented to all political parties one year ago, prior to the run up of an anticipated National Election. This document is in effect an all-embracing platform of a good government, based on universally accepted principles of democracy, human rights and good governance, tailor suit to the peculiar political circumstances existing in this Country. Apart from spelling the salient points of good governance, it also advocates corrections to many serious weaknesses of the current government, including abolishment/amendment to many undemocratic legislations which violate basic human rights, elimination of rampant corruption and cronyism and re-establishing the independence of democratic institutions such as the judiciary, attorney general's chamber, election commission, anti-corruption agency etc.

6. Where this document runs aground with certain Malays is its advocacy to de-emphasize racial differentiation in the running of the affairs of this Country. UMNO angrily claims it is a violation of Malay rights, while Suqiu insists that it has not challenged the special position of Malays as enshrined in the Constitution. The Opposition's view is that the Barisan Nasional leadership has massively abused the Affirmative Action Policy to enrich its cronies to the neglect of the poor Malays, and opposes the current UMNO campaign to whip up Malay animosity against the Chinese.

7. From the historical point of view, there is no doubt that Mahathir has massively abused the Affirmative Policy to build up an extensive crony capitalism fraught with rampant corruption, akin to Suharto's Indonesia, albeit on a smaller scale. The correct approach to the present controversy is the commissioning of a body comprising all political shades and races to carry out a comprehensive review of the past implementation of this Policy with a view to eliminate abuses, excesses and failures and to improve on the substance and implementation so that the entire Malay and Bumiputra societies can genuinely benefit while minimizing inconveniences and handicaps to the non-bumiputras. Equal emphasis must also be given to the other component of this Policy, which has hitherto been neglected, that is, the eradication of poverty irrespective of races. As this Policy is an interim measure to uplift the social and economic status of the bumiputras, a concrete schedule must be drawn up now to progressively reduce the scale of this Policy so that bumiputras are given an extra push to meet the targets while an egalitarian society can eventually be achieved.

8. That UMNO has attempted to whip up Malay anger and alarm on an artificial issue is glaringly shown by the fact that its outbursts on violation of Malay rights are totally unjustified and uncalled for.

FIRST, Suqiu's Appeal is an old and dormant issue, and it had not taken any step to highlight any racial issues when Utusan Malaysia suddenly splashed a headline on it, followed by a violent swoop by UMNO Youth at lightning speed.

SECOND, political realities of this Countries are such that Bumiputra dominance of political power is absolute and beyond any question. No sane person would imagine it possible that Malay special position as enshrined in the Constitution can even be touched without the concurrence of the Bumiputras. The Chinese know it, so do the Malays. So where come the panic and anxieties?

THIRD, Suqiu's Appeal is mere appeals; they are not even demands. It is up to any political party including the ruling pary to accept or reject in total or in part. There is no ultimatum or threat, hence no challenge, least of all to a constitutional amendment.

FOURTH, when faced with a violent confrontation, Suqiu took the most appropriate step under the circumstances, which was to invite UMNO Youth to a dialoque.

Why did UMNO Youth reject a dialoque outright if it thought it was standing on just ground? Was it due to guilty conscience for raising a storm in a tea cup?



ON AL-MA'UNAH

The raising of the Al-Ma'unah issue by Mahathir is in fact a smoke screen thrown by him to heighten the sense of insecurity among Malaysians as well as to give a facade of balance to his speech in which he attacked both Suqiu and Al-Ma'unah as Chinese extremists and Malay extremists respectively. Al-Ma'unah is an aberration in society that may occur in any country. It is an isolated event of a small group of misled individuals, purportedly attempting to achieve their objectives (whatever these are) by violence. It poses neither security nor political threat to this Country. Perhaps what Malaysians have to be more worried about is the appalling lack of security in our army camps.


FOREIGN COLONISERS

Mahathir has alleged a hundred times, repeating like a parrot, that foreign powers jealous of our success are constantly out to re-colonise us, without identifying for one single instant what these powers are. We presume he means the developed countries.

If these foreign creatures are so dreadful, why has he and his ministers made so many trips to these countries making overtures and practically begging these dreadful foreigners to come to investment in our Country? In spite of Mahathir's frequent boasts in mass rally that this Country has progressed on our own effort and without foreign help, can he really pick up enough courage to tell to the face of a professional audience that Malaysia's spectacular economic growth of the past decade was not due in large measure to foreign investment? In this respect, ironically we have to give credit to where it is due to Mahathir's visionary leadership in the timely liberalizing of the Malaysian market to foreigners at the turn of the last decade. It is this open door policy more than anything else that has brought about the spurt in our industrialization and international trade, bringing us unprecedented prosperity and advancement.

The tragedy with Mahathir is that his ego was crippled by the recent Asian Financial Crisis, and he has not recovered since. He has doggedly refused to admit that in the recent Crisis, Malaysia's fall, in particulars the Bumiputra entrepreneurs', was due principally to Malaysia's structural weaknesses, namely, poor economic planning, indisciplined banking and reckless expansion, all in a decadent atmosphere of rapidly growing corruption and cronyism. Instead of taking the bitter medicine, like South Korea for instant, Mahathir has lashed out at the foreigners with a vengeance, and retreated inwards. His increasing antagonism against the liberalization of markets stands in stark contrast to some of the neighbours, like Singapore, which has substantially brought forward its original schedule to liberalize its banking and telecommunication industries to foreigners. Mahathir tragically forgets that, it is this same liberalizing policy that has brought him so much glory and acclaim in the past.


CONCLUDING REMARKS

I have said earlier that Mahathir's Merdeka Day speech may bring serious consequences to this Country. This is because if Malaysians, particularly Malays, are taken in by Mahathir's falsehood, this Country may plunge to greater depths of misfortune.

By then, Malays may re-align their political allegiance, not on the principles of justice, democracy and good governance, but on racial suspicion and divisiveness. This will weaken the Alternative Front, throwing back the political progress that has been so laboriously achieved by so many.

And if Malaysians in general believe in Mahathir's doctrine of foreign devils and foolish self-reliance, then we will all be in for a bleak economic future.

To the good fortune of all Malaysians, Malays in the Alternative Front do not appear to have responded enthusiastically to UMNO's racial call, and this may yet be a turning point in our political history where Malays are more pulled to good governance than to parochial racial interests. For this transformation, we have to thank the inspiring leadership of Anwar, whose stoic and impeccable stature in the face severe adversity has given courage and encouragement to his supporters. If Malays have weathered well against the current UMNO campaign to incite racial animosity, then Anwar should at least have the consolation that his sufferings have not been completely in vain.


Kim Quek


Status: 302 Found Location: /bin/error?error=Your%20script%20produced%20this%20error%3A%20%3Cbr%3E%27chmod%27%20trapped%20by%20operation%20mask%20at%20%2Fm%2FKM2%2Fidx%2Ffdb.pl%20line%20129.%3Cbr%3ECompilation%20failed%20in%20require%20at%20%2Fm%2FKM2%2Fidx%2Ffz.cgi%20line%20340.%3Cbr%3ECompilation%20failed%20in%20require%20at%20forum.cgi%20line%2020. URI: /bin/error?error=Your%20script%20produced%20this%20error%3A%20%3Cbr%3E%27chmod%27%20trapped%20by%20operation%20mask%20at%20%2Fm%2FKM2%2Fidx%2Ffdb.pl%20line%20129.%3Cbr%3ECompilation%20failed%20in%20require%20at%20%2Fm%2FKM2%2Fidx%2Ffz.cgi%20line%20340.%3Cbr%3ECompilation%20failed%20in%20require%20at%20forum.cgi%20line%2020. Content-type: text/html